Aschan (2006) skriver i sin artikel om köpet av Youtube och skriver så: Det amerikanska sökmotorföretaget Google köpte videosajten Youtube för 12 miljarder svenska kronor år 2006. Associated Press (2006) skriver om att innan Google köpte Youtube så hade dem oro eftersom det flesta videofilmer som var publicerade på Youtube var en stor mängd upphovsrättsskyddat material som ägs av stora mediebyråer, vilket var en av dem största orsakerna. Google löste det med upphovsrätten rätt snabbt och Youtube fortsatte som vanligt, efter att ha varit hotade av världens största skivbolag för intrång på upphovsrätt. På detta sätt blev Youtube större och Associated Press (2006) skriver att flera medieföretag kommer att stå i kö för att göra affärer med Youtube nu för att Google äger den. Google skulle få undan all upphovsrätt oro och för att gripa en huvudroll i online video revolutionen (Associated Press, 2006). Kombinationen av Google och Youtube kan stärka Googles dominans inom annonsering på nätet
Youtube med sitt breda utbud av allt både från amatör till
professionella videoklipp, kommer att fortsätta verka fristående efter Googles
uppköp (Aschan, 2006). Dahlgren (2006) skriver att avtalet är utformat så att
Youtube ska behålla sin nuvarande profil med varumärket, och fungera som en
separat del av Google. Men både Youtube och Google Videos kommer att finnas
kvar som fristående tjänster (Aschan, 2006). Blåder (2006) skriver om att
Google uppger att dem två företagen kommer att fortsätta arbeta utan att bli
påverkade av varandra. Samtidigt så vill Google utnyttja situationen av dem
rätt många besökare som finns på sajten Youtube.
Blåder (2006) skriver att Youtube tittare har ökat enormt
mycket sen Google köpte det. Det räknas att ungefär varje dag så tittas det på
100 miljoner videoklipps av besökare, Youtube beräknas ha runt 72 miljoner
unika besökare per månad.
Google chefen Eric Schmidt säger i ett pressmeddelande att teamet bakom Youtube har byggt en spännande och kraftfull medieplattform, som gör att dem kompletterar Googles uppgift att organisera information och så att dem tillgängliga användbara överallt i världen (Blåder, 2006). Schmidt pratade även om att Google och Youtube erbjuder underhållnig till internetanvändare då dem utgör ett naturligt par och erbjuder annonser till välbesökta sajter att sälja sina produkter på.
Youtube blev övertygade om detta
partnerskap för att det skulle ha den flexibilitet och resurser som kommer
uppnå deras mål, vilket är att bygga nästa generations plattform och betjäna
medier över hela världen (Associated Press, 2006) .
Källförteckning
Aschan, Magnus (2006). Jätteaffären
klar - Google köper Youtube för 12 miljarder.[Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.idg.se/2.1085/1.78541 [2013-11-26]
Associated Press (2006). Google buys YouTube for $1.65 billion.[Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.nbcnews.com/id/15196982/#.UpODa6EV_IV
[2013-11-26]
Blåder Silvergren Anders (2006).
Google köper Youtube.[Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.svt.se/kultur/google-koper-youtube
[2013-11-26]
Dahlgren Peter (2006). Google
köper YouTube för 12 miljarder kronor.[Elektronisk].
Tillgänglig: http://www.voodoofilm.org/nyheter/google-koper-youtube-for-12-miljarder-kronor-546
[2013-11-26]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar