31 december 2013

Kommentar till Patrik Sundén Essä!


Patriks Essä hittar ni här: https://www.dropbox.com/s/ijn9r5pbt3cn5n3/Hur%20tj%C3%A4nar%20man%20pengar%20p%C3%A5%20YouTube%20som%20privatperson.pdf

Du har valt ett ämne som jag har ett intresse för, du har använt källor på ett korrekt sätt, sen har du många olika varierade källor i texten som stöder varandra, vilket även ger essän en värdefull känsla.

Du gör det bra med att både ha din frågeställning som rubrik och att du tar upp det i inledningen igen, Det jag undrar är varför kommer din frågeställning kommer i slutet av texten och inte innan, liksom du tar upp att tjäna pengar på Youtube i ditt sista stycke innan diskussionen vilket är din frågeställning som jag som läsare hade gärna velat läsa på det redan i början av din text istället för att läsa om Youtube bara. Du har även tagit upp i inledningen att du ska skriva om hur man ska ta sig fram för att ha det som ett yrke vilket jag inte hittar i texten (kanske jag som missat detta).

När jag sökte på Google och läste om detta ämne så fastnade jag för en artikel som är skriven av Daniel (2013) där han skriver om att tjäna pengar på Youtube med Google Adsense annonser - Google Adsense brukar finnas som annonser på de flesta hemsidorna världen över och de är dessa du kan lägga till på dina videoklipp och tjäna pengar på. där han tar upp steg för steg hur man skall göra för att komma igång. Han skriver även att man kan koppla videoklippet till en hemsida. I en annan artikel så har Wiggins (2013) skrivit ner stegen och några tips man kan göra för att tjäna pengar på Youtube, vilket kanske kan hjälpa till i din essä. 

Det som du borde fixa till i din text är strukturen tycker jag. För att på vissa ställen så går du in i ett ämne sedan hoppar tillbaka till stycket innan, ett exempel är: Under stycket Youtube - där skriver du om uppköpningen, sen mitt i så tar du upp om att tjäna pengar, sedan forstätter du igen om Google köpet av Youtube.

En mening som jag tycker du borde formulera hittar du i sista stycket innan diskussionen: Om man inte vill gå med i ett "YouTube Partnership" eller om man också vill få in pengar från andra håll så skriver Johnston (2013) att man kan söka efter sponsorer. Du kanske kan skriva " Om man inte vill gå med i ett "Youtube Partnership" och vill ändå få in pengar så skriver Johnston (2013) att man kan söka efter sponsorer.

I slutsatsen så kanske du skulle kunna fylla på med några referenser, för att det verkar inte finnas några alls, men annars i resten av texten är det bra refererat.

Jag tycker att du har gjort et bra arbete, bra källor, fina stycken, lockande inledning, men saknade lite mer text på själva frågeställningen. Eftersom du har så bra med källor så hade jag svårt med att hitta fler.   

Hoppas min kommentar hjälper till!
Good Luck!

 
Källförteckning

Daniel (2013). Så tjänar du pengar på dina Youtube filmer. [Elektronisk] Tillgänglig: http://gratisutbildning.se/sa-tjanar-du-pengar-pa-dina-youtube-filmer/

Wiggins Delmar (2013). Hur man tjänar pengar på youtube. [Elektronisk] Tillgänglig: http://wku.sarpat.com/hur-man-tjanar-pengar-pa-youtube

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar